Erişilebilirlik

'Rusya Nüfuzunu Genişletmek İçin Yeni Medyaya Yöneldi'

  • Zlatica Hoke

Rus hükümeti, farklı haber ve görüşlere yer vermek gerekçesiyle uluslararası radyo ve televizyon kuruluşlarına finansman sağlıyor. Devlet destekli Sputnik radyosu ve internet sitesi, Washington’da Beyaz Saray’ın hemen yakınında büro açtı ve 1 Temmuz’da yayınlarına başladı. Eskiden ‘Russia Today’ adıyla bilinen ve İngilizce yayın yapan RT’nin de Washington’da bürosu vardı. İki kuruluşun da Avrupa’da hatırı sayılır bir kitlesi var ve dünyanın diğer bölgelerine de ulaşmak istiyorlar. Ancak bu yayınları, Kremlin’in propagandası yaptıkları gerekçesiyle eleştirenler de bol.

Peter Eltsov, Kuzey Carolina’da Ulusal Savunma Üniversitesi’nde uluslararası güvenlik profesörü. Geçen ayki Sırbistan ziyaretinde, Rusya’nın haber kuruluşu Sputnik’e mülakat verdi. Eltsov, Sputnik’in görüşlerinin tamamen Kremlin etkisi altında olduğunu söylüyor: “Haklarını teslim etmeliyim, sözünüzü bölmüyorlar, sizle konuşuyorlar. Ama özellikle, Ukrayna, Kafkaslar ve Avrupa siyaseti konularında mesajları ve soruları yüzde yüz Kremlin yanlısı. Sanki doğrudan Kremlin basın sözcüsünü dinliyormuş gibi oluyorsunuz.”

Eltsov, Sputnik Belgrad stüdyolarının son derece modern teknolojiyle donatılmış olduğunu da belirtiyor: “Belgrad’da çok güzel bir stüdyoları var. Mali olarak çok iyi destekleniyorlar. Şehrin tarihi Stari Grad bölgesindeler ve birçok dil konuşan çok iyi eğitimli elemanları var.”

Rus devletinin desteklediği basın kuruluşları, seyircilerine kablolu yayınlarla, uydu üzerinden, internetten ve sosyal medya üzerinden ulaşıyor. Russia Today televizyon yayınları uydu ve kablolu yayın üzerinden 100 ülkede milyonlarca eve giriyor. İngilizce yayın yapan uluslararası kanalı dışında RT’nin Arapça ve İspanyolca yayınları da mevcut. Ancak hem Sputnik hem RT etik dışı faaliyetlerde bulunmakla suçlanıyor. Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron, bu kuruluşların cumhurbaşkanlığı seçimini rakibi Marine le Pen lehine etkilemeye çalıştığını söylüyor: “Russia Today ve Sputnik, kampanya boyunca nüfuz yaratmaya çalıştı. Sürekli olarak hakkımda doğru olmayan yayınlar yaptılar.”

Ancak Sputnik editörleri ve programın sunucuları amaçlarının ana akım haber kuruluşlarında olmayan bilgileri ve görüşleri ortaya koymak olduğunu belirtiyor: “Ana akım medyada, daha çok yerleşik görüşleri savunan insanlar görürsünüz. Önceden onaylanmış görüşler ne ise onu konuşurlar.”

RT, Suriye Devlet Başkanı Beşar Esat ve İngiltere’nin aşırı sağcı isimlerinden Nigel Farage gibi Avrupa Birliği için önemli siyasetçilerle röportajlar yaptı. Wikileaks’in kurucusu Julian Assange, RT’de program sundu. Programının ilk konuşu da İran destekli terör örgütü Hizbullah’ın lideri Hasan Nasrallah’tı.

Tartışmalı konuklar ve programlar dünya çapında daha çok izleyiciyi ekran başına çekti elbette. Peter Eltsov, bu izleyicilerin çoğunun kendi hükümetlerine ve ana akım medya kuruluşlarına inancı olmadığına dikkat çekiyor ve ekliyor: “Bu programları kimlerin niye finanse ettiklerini bildiğimiz sürece, farklı sesler duymanın bir zararı yok.”

Facebook Forum

XS
SM
MD
LG