Erişilebilirlik

Federasyonu İletişim Denetim Kurumu’nun (Roskomnadzor) listesinde muhalefeti destekleyen bağımsız bir haber sitesinin yanı sıra, Garry Kasparov’un internet sitesi ve yolsuzlukla mücadelesiyle tanınan Aleksey Navalni’nin blog sayfası da bulunuyor.

Roskomnadzor’un açıklamasında başsavcılıktan gelen emirle Rusya’da internet sağlayıcıların bu sitelere erişimi engellemesinin talep edildiği belirtildi.

Roskomnadzor Navalni’nin bloğunun, mahkum olduğu ev hapsinin kurallarını ihlal ettiğini belirtti. Navalni, hırsızlık suçundan 5 yıllık şartlı tahliye cezasına çarptırılmıştı. Muhalif, suçlamaların Kremlin’in komplosu olduğunu söylemişti.

Yasaklanan diğer 3 sitenin ise “yasadışı eylem ve kurulu düzene aykırı kitle eylemlerine katılım çağrısı” yapmaları nedeniyle engellendiği belirtildi.

Muhalif sitelerden birinin yayın yönetmeni Nikolay Rudenski Amerika’nın Sesi’yle görüşmesinde sitelerine ulaşımın hangi nedenlerle engellendiği konusunda tam olarak bir bilgiye sahip olmadıklarını söyledi.

Radyo istasyonu Ekho Moskvy ise engellenen diğer bir sitenin editörü Aleksandr Riklin’in sitelerinin kara listeye alınmasını, “canavarca” ve “düşünce özgürlüğünün tüm ilkelerinin ihlali,” olarak değerlendirdiğini bildirdi.

Riklin sitelerinin neden engellendiğini bilmediğini söyledi.

Kararlar, bağımsız bir haber sitesi olan Lenta.ru’nun editörünün Ukraynalı aşırı sağcı bir liderin görüşlerine yer verilmesi nedeniyle aldığı uyarının ardından kovulmasını izliyor. Sitenin onlarca çalışanı olayın Kremlin kaynaklı sansürün bir sonucu olduğunu belirtti.

Roskomnadzor, 10 gün önce başsavcılığın emri üzerine 13 Ukrayna milliyetçisi içerik sağlayan siteye erişimi engellemişti.

İnternet eylemcileri ve gazeteciler, Rusya’nın Ukrayna’nın geleceği ile ilgili Amerika ve Avrupa ile çetin bir çekişmenin içine girdiği bu günlerde Kremlin’in, İnternet’te sansürü ve Rus toplumu üzerindeki kontrolunu arttırmaya çalışmasından endişe duyuyor.

Navalni’nin sözcüsü Anna Veduta Twitter’daki mesajında gelişmeleri, medyadaki temizlik sürecinde alınan siyasi kararların sonuncusu olarak değerlendirdi.

Kremlin sansür ve medya üzerinde baskı kurulduğu iddialarını reddediyor. Ancak medya örgütleri farklı düşünüyor.

Sınır Tanımayan Gazeteciler’in 12 Mart Siber Sansüre Karşı Uluslararası Gün’de yayınladığı rapor Rusya’yı kınayan ifadelere yer verdi ve Rusya’yı “İnternet’in Düşmanları,” arasında sıraladı.

Raporda Rusya’nın haber akışı ve internette ifade özgürlüğünü kısıtlayıcı tehlikeli yasalar geçirdiği belirtildi.
XS
SM
MD
LG