Erişilebilirlik

Yapay Zeka İnsanı Alt Etti


Google’ın AlphaGo isimli yazılımı, “Go” adlı oyunun şampiyonlarından Güney Koreli Lee Sedol’u ikinci kez yendi. Geçtiğimiz günlerde de Lee’yi mağlup eden AlphaGo, ‘sezgisel’ bir yapay zekaya sahip.

Dört saat süren maç sonrası Lee, AlphaGo’nun performansında hiçbir zayıflık görmediğini söyledi. Lee 3 kere daha karşılaşacağı yapay zekayı bir sefer de olsa yenmek istediğini belirtti.

Salı ve Perşembe günleri yapılan iki karşılaşmayı da kaybeden Lee, Cumartesi, Pazar ve Salı günleri de AlphaGo’nun karşısına geçecek. Lee’nin bir milyon dolarlık ödül için bu üç maçı kazanması gerekiyor. Lee, Cumartesi günkü karşılaşmayı kaybetse de yarıştan çekilmeyeceğini söylüyor.

Eğer AlphaGo kazanırsa, Google ödülü bir yardım kuruluşuna bağışlayacak.

AlphaGo’nun Çin kökenli çok eski bir strateji oyunu olan Go’yu kazanması, yapay zeka çalışmaları için bir dönüm noktası olarak tanımlanıyor. Çünkü bu gelişme, Google DeepMind’ın ürettiği yapay zekaya sahip bir programın, dünyanın en yaratıcılık gerektiren ve karmaşık oyununda ustalık kazandığının göstergesi.

AlphaGo ile Lee arasındaki ilk karşılaşmayı seyredenler, rekabetin çekişmeli olduğunu belirtti. Her iki tarafın da pek çok hata yaptığı karşılaşmada, oyunun neredeyse son aşamalarına kadar kimin kazanacağı anlaşılamadı.

12 yaşından beri Go oynayan Lee’nin 18 dünya şampiyonluğu var. Lee, ilk karşılaşma sonrası, “Kaybedeceğimi düşünmüyordum, o yüzden çok şaşırdım. Oyunun başında yaptığım bir hata, oyun sonuna kadar beni olumsuz etkiledi” dedi.

Lee, AlphaGo’nun hiçbir insanın yapmayacağı ve daha önce pek uygulanmamış hamleler yaptığını söyledi.

Lee’nin karşılaşmaları kaybetmesi, Güney Kore’deki Go oyuncularını ve fanlarını da sarstı. Bir başka Güney Koreli Go şampiyonu Yoo Chang-hyuk, AlphaGo’nun bir insan gibi oynamadığını belirtti. Yapay zekanın önemli olabilecek hatalar yapsa da bir insan gibi duyarlı olmadığını söyledi.

Karşılaşmayı yüzbinlerce kişi canlı olarak televizyondan ve YouTube üzerinden seyretti.

Bilgisayar programları, satrançtaki uzmanlıklarını 1997’de satranç şampiyonu Garry Kasparov’u yenerek göstermişti. Google DeepMind’ın CEO’su Demis Hassabis, Go’nun satrançtan bir üst seviyede olduğunu belirtti.

Go’nun şampiyon oyuncuları, neredeyse sınırsız olan Go stratejilerini sezgilerine göre seçiyor ve oyunu yapay zeka için oldukça zorlu hale getiriyor.

Yapay zeka uzmanları, bilgisayar programlarının, Go oyununda insanları ancak gelecek on yıl sonra yenebileceğini öngörüyorlardı. Bu AlphaGo’nun geçen sene Avrupa şampiyonunu yenmesiyle çürütülmüş oldu. O günden bu yana AlphaGo’nun performansı gittikçe ilerledi.

DeepMind şirketi, AlphaGo için ‘pekiştirmeli öğrenme’ olarak adlandırılan bir yazılım geliştirdi. AlphaGo böylece kendi kendine oyunu oynuyor ve kaybettiği her karşılaşma sonrası hatalarını sistemine işliyor. Böylece deneme-yanılma yöntemiyle kendini geliştiriyor, neredeyse sonsuz olan stratejiler içerisinden en iyi olabilecek hamleyi seçiyor. AlphaGo ayrıca her hamle sonrası olabilecek strateji olasılıklarını da değerlendiriyor ve kimin kazanıp, kazanmayacağını da tahmin edebiliyor.

AlphaGo’nun bir insanı yenmesi, bilgisayarların insan sezgilerini taklit edebileceğini ve daha karmaşık işleri de yapabilecekleri gösteriyor. Bu becerinin, bilim insanlarının sağlık ve diğer alanlardaki sorunlarını çözmekte yardımcı olabileceği düşünülüyor.

XS
SM
MD
LG