Erişilebilirlik

Üç Boyutlu Teknoloji İş Hayatında

  • Elizabeth Lee

Sinema filmlerinden bilgisayar oyunlarına, üç boyutlu görüntülerin sunduğu gerçeklik izleyicileri büyülüyor. Şimdilerde ise Los Angeles’ta bir ekip, üç boyutlu görüntü teknolojisini eğlence dünyasının tekelinden çıkarıp iş dünyası ve eğitim alanlarında uygulamaya koymak için harekete geçti.

“Superman Returns- Superman Dönüyor” filminde gerçek değil sanal bir aktör uçuyor. Ancak bu dijital dublörü yaratmak için önce gerçek aktörün ışıklı bir sahnenin önünde rol yapması gerekiyor. Aktörün yüz hatlarının ışığı nasıl yansıttığı, bilgisayar aracılığıyla kaydediliyor.

Paul Debevec, ”Bilgisayar kontrollü aydınlatma kullanarak aktörün yüz hatlarını ışıklandırıyoruz ve yedi ayrı açıdan yüksek çözünürlüklü kameralarla fotoğraflarını çekiyoruz,” şeklinde konuşuyor.

Güney California Üniversitesi Yaratıcı Teknolojiler Enstitüsü’nden Paul Debevec, farklı insan, nesne ve ortamların bilgisayarda işlenmiş görüntülerinin gerçek gibi görünüp hareket etmesini sağlayan ekibin uzmanlarından. Ekip, ışıklı sahneyi kullanarak aktörlerin dijital görüntülerini yaratıyor.

Bu görüntü örneklerinden biri, Avatar filmindeki mavi yaratıklar. Enstitünün geliştirdiği benzer teknoloji yakında gerçek hayatta da kullanılabilir.

Örneğin üç boyutlu video görüntülü telekonferans sistemi, katılımcılardan birinin görüntüsünü toplantı odasına yansıtabilir. Katılımcının üç boyutlu görüntüsü, özel gözlük olmadan görülebilir.

Paul Debevec, ”Görüntüsü uzakta bir yere yansıtılan kişi, bulunduğu odada etrafındaki insanlara bakabilir, odadaki herkes kime baktıklarını bilir. Göz teması, insan iletişiminin temelini oluşturur,” diyor.

Debevec’e göre iş dünyası, üç boyutlu video telekonferans sistemini önümüzdeki beş yıl içinde kullanmaya başlayacak. Ancak bu teknolojinin sonuçlarını daha erken görmemiz mümkün.

Enstitü, ışıklı sahneyi ve etkileşimli üç boyutlu görüntü teknolojisini kullanarak, üniversite bünyesindeki Shoah Vakfı için Yahudi Soykırımı’ndan kurtulanların anılarını kaydediyor. Üç boyutlu görüntüler dersliklerde ya da müzelerde gösterilecek, öğrenci ya da müze ziyaretçilerinin soykırıma ilişkin sorularını yanıtlamak üzere programlanacak.

Kim Simon, ”İnanç, aşk, sevgi, kimlik üzerine sorular sorulabilir,” diyor.

Vakıftan Kim Simon bu yola neden başvurduklarını şöyle açıklıyor: ”Günümüz gençleri için görsellik önemli. Bir kişinin yüzünü görerek, sesini duyarak aktarılan bilgiyi çok daha rahat bir şekilde özümseyebiliyorlar.”

Öğrencilerin Yahudi soykırımından kurtulan bir kişiyle görsel etkileşimi, bir yıl içinde mümkün olabilir.

10 yıl içindeyse üç boyutlu video oyunları özel gözlükler takılmadan oynanabilir.
XS
SM
MD
LG