Erişilebilirlik

lütfen bekleyin

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00

Irak’ın Musul iline bağlı Şengal kasabasınin Kürt güçleri tarafından IŞİD’ten alınmasının ardından gözler Türkiye’deki Ezidi sığınmacılara çevrildi. Büyük çoğunluğu Diyarbakır’da bulunan sığınmacılara göre, Şengal dönmek için güvenli değil. Ezidiler'in bir bölümü Avrupa’ya gitmek için yollara düştü.

Diyarbakır-Mardin karayolu üzerinde bulunan ve Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi'nin denetimindeki sığınmacı kampı bugünlerde hareketli. Kampa otobüsler yanaşıyor. Kalabalık bir grup ellerinde valizleriyle yola çıkmaya hazırlanıyor. Yakınlarıyla vedalaşıp otobüse biniyorlar.

Otobüs yola çıkıyor ve Ezidiler için yeni bir umut yolculuğu başlıyor. Geride kalanlar nemli gözlerle el sallıyor gidenlerin ardından. Yolculuk Şengal IŞİD’in işgalinden kurtulmasından hemen sonra başladı ama istikamet Şengal değil. Ezidiler anavatanları kurtulsa da dönmeyi düşünmüyor. Nedeni ise korkularını hala atamamış olmaları. Otobüsle gidenler Avrupa’ya gitme umuduyla yola çıktı. Önce İstanbul’a gidip Irak konsolosluğundan pasaport alacaklar. Ardından Avrupa’ya gitme yolunu arayacaklar. Ege denizinden gitmeyi düşünenler de var. Ailesiyle birlikte yola çıkan Şelo Karo, Şengal’deki Arap Aşiretlerinden çekindikleri için Şengal’e dönemediklerini söyledi. Avrupa’ya gitmek istediklerini belirten Karo,“Şengal onlara kalsın, biz Avurpa’ya gidiyoruz. Kendimizi suya vuracağız ve gideceğiz. Ya biz balık yiyeceğiz ya balıklar bizi yiyecek. Bu hayat artık çekilmiyor. Şengal sağlamdı, yıktılar. Kendi evlerimizdeydik, bu hale geldik. Bir yıldır kimse bizi sormuyor, biri sormuyor başımıza gelenleri” dedi.

Yakınları İstanbul’a giden Navaf Hıdır da dönmeyi düşünmüyor. Hıdır, ”Çevremizde tamamen Araplar var korkuyoruz. Arap aşiretlerden ve IŞİD’ten korkuyoruz. İlk kaçtığımız dönemde de IŞİD çekilmişti ama yine saldırı oldu bize. Ancak bölgenin yönetimi bize verilirse güvenlik sağlanırsa, gideriz yoksa burada kalırız. Avrupa ülkelerinden bizi almalarını istiyoruz alırlarsa oraya gideriz” diye konuştu.

Şengal’den yürüyerek kaçan Zarif Halef, bir yılı aşkın bir süredir Diyarbakır’daki kampta yaşıyor. Çadırda yaşama alışan Halef, hala ölüm korkusu içinde. Halef,”Evlerimizi başımıza yıktılar. Irak’a gidersek başımıza ne gelir bilmiyoruz. Şengal kurtuldu ama kızlarımız, kadınlarımız hala ellerinde. Ellerinde olduğu sürece nasıl kurtuldu diyebiliriz. Şengal bitti bizim için artık” şeklinde konuştu.

3 bine yakın Ezidi’nin yaşadığı Diyarbakır’daki kamp artık bir kenti andırıyor. Okulu var, küçük bir reviri var, hatta berber dükkanı bile açıldı. Ama herkesin umudu bir an önce kamp yaşamından kurtulmak.

STÜDYO VOA

IMF Avrupa Dairesi Direktörü Kammer: “Türkiye’deki ekonomik programı destekliyoruz” – 19 Nisan