Erişilebilirlik

New York'taki Guggenheim Müzesi'nde Otomobil Parçalarından Sergi

  • Peter Fedynsky

Guggenheim’a adeta bir otopark görüntüsü veren sergi nedeniyle her katta otomobiller var. Chamberlain bu otomobillere, hayal gücüyle yeniden şekil vermiş. Kuratör Susan Davidson, sanatçının otomobil parçalarını üç boyutlu kolajlara dönüştürdüğünü söylüyor

New York’taki Guggenheim Müzesi son günlerde ilginç bir sergiye ev sahipliği yapıyor. Otomobil parçalarından hazırlanan sergi, Amerikalı sanatçı John Chamberlain’in bir çalışması. Ölümünden önce sanat çevrelerinde isyancı ruhuyla tanınan Chamberlain, otomobilleri hayal gücünün aracı olarak kullanmış.

Bir eser, eski tamponlardan yapılmış. Müze içindeki onlarca heykel örneğin tampon gibi otomobil parçalarından yapılmış. Eserleri yapan John Chamberlain bu sergiyi görmeden, geçen Aralık ayında 84 yaşında öldü.

Guggenheim’a adeta bir otopark görüntüsü veren sergi nedeniyle her katta otomobiller var. Chamberlain bu otomobillere, hayal gücüyle yeniden şekil vermiş. Kuratör Susan Davidson, sanatçının otomobil parçalarını üç boyutlu kolajlara dönüştürdüğünü söylüyor: "Bu şekilde sanatçı, biraraya getirdiği renklerin duruşunu, şekillerin konumunu ve metalik seslerin uyumunu kendi isteğine göre belirlemiş."

Davidson, John Chamberlain’in sıradan malzemeleri sıradışı biçimde kullandığına dikkati çekiyor. Tıpkı sergideki köpükten üretilmiş eserler gibi.

Soyut bir çalışma için tercih edilen malzeme plastik, müze lobisindeki kule heykeli içinse alüminyum folyo olmuş. Ama Chamberlain’ın ana malzemesi eski otomobiller.

Müze Müdürü Richard Armstrong, sanatçının çalışmalarının eşsiz olduğunu söylüyor: "Chamberlain, 20’nci yüzyıl sanatını tamamen yeniden tanımlayan bir sanatçı."

Susan Davidson, Chamberlain’i asiliği nedeniyle görsel sanatların Elvis Presley’i olarak tanımlıyor.

Chamberlain’in çalışmaları, duvarlara uzak bir şekilde yerleştirilmiş, bu şekilde ziyaretçilerin eserlerin her yönünü görebilmeleri sağlanmış. Sanat eleştirmeni Deborah Bearg, eserlerin sınırsız bir hayal gücünü yansıttığı görüşünde: "Her bakışınızda daha farklı bir şey görmeniz mümkün. Karşı taraftan baksam eminim bambaşka şeyler görürüm."

Eserler çok sayıda ziyaretçi çekmiş.

Louisianalı Waynette Ballengee, başlangıçta sergiyi araba mezarlığına benzetmiş: "Ama üst katlara çıktıkça, daha iyi anlamaya başladım, malzemeleri giderek farklı tarzlarda kullandığını farkedince de herşey daha ilginç gelmeye başladı."

İrlandalı Declan Kennedy ise sergiden çok müzeden etkilenmiş: "Bu eserler bana oto mezarlığı gibi geldi, açıkçası beğenmedim."

Susan Davidson, Chamberlain’in bir kez kendisine “artistik başarının anahtarı delilikte gizlidir” dediğini hatırlıyor.

XS
SM
MD
LG