Erişilebilirlik

Kongre'de 'Amerika'nın Sesi' Tartışması Başlıyor


Kongre'de 'Amerika'nın Sesi' Tartışması Başlıyor

Kongre'de 'Amerika'nın Sesi' Tartışması Başlıyor

Amerika’nın Sesi Radyosu’nun Çin’e kısa dalga yayınları kesme kararının Kongre’de ciddi tartışmalara yol açması bekleniyor.

Uluslararası Yayıncılık Dairesi’nin, Çince (Mandarin) yayınlarının sadece İnternet üzerinden yapılması kararı Washington’daki muhafazakar kesimlerin tepkisini topladı.

Amerikan hükümetinin dış yayınlarından sorumlu Uluslararası Yayıncılık Dairesi (IBB) Mandarin kısa dalga yayınlarının kesilmesine ek olarak yine Çin’e yapılan Kanton lehçesi yayınlarının tümüyle kesilmesini ve Hırvat Yayın Bölümü’nün kapatılmasını kararlaştırdı.

Amerikan Uluslararası Yayıncılık Kurulu, “hedef kitlenin özelliklerine uygun ve daha küçük bütçe gerektiren bir strateji geliştirdiğini” açıkladı. Kurul, 2012 bütçesinde “verici şebekesinin güçlendirilmesini ve mevcut kadrosunun verimliliğini arttırmayı” hedeflediğini bildirdi.

‘Karar dar görüşlü’


Ancak Washington’da bazı kesimler Çin hükümetinin dış yayınlara yatırımları arttırdığı bir dönemde Amerika’nın Sesi yayınlarının kesilmesini “dar görüşlü” bir yaklaşım olarak nitelendirdi. Yayıncılık Kurulu’nun kararını eleştiren kesimler Çin hükümetinin İnternet ortamında sansür uygulanmasında etkili olabildiğine dikkati çekiyor ve Çince yayınlarının sadece İnternet üzerinden yapılmasının akılcılığını sorguluyor.

Muhafazakarlara ek olarak iktidar partisi temsilcilerinin bazıları da kesinti kararına tepki gösteriyor. Demokrat Partili Oregon Milletvekili David Wu, Amerika’nın Sesi’ne yaptığı açıklamada, Mandarin yayınlarının kesilmesine kesinlikle karşı olduğunu bildirdi ve Temsilciler Meclisi Başkanı John Boehner’la temas kurarak kesinti kararına itiraz etmesini isteyeceğini söyledi. Wu, Uluslararası Yayıncılık Kurulu’nun bütçesinde “son kararı verecek olan merci Kongre’dir” dedi. Wu, kesintilerin Kongre tarafından onaylanacağına ihtimal vermediğini kaydetti.

Cumhuriyetçi Partili California milletvekili Dana Rohrabacher da Washington Times gazetesine verdiği demeçte, kesinti kararını “Amerika’nın gangster Çin rejimi karşısında titremesi” olarak nitelendirdi. Yayıncılık Kurulu’nun eski üyelerinden muhafazakar yorumcu Blanquita Cullum da “Şimdi çekilme zamanı değildir, daha fazla yayın yapma zamanıdır” dedi.

Uluslararası Yayıncılık Kurulu’nun Strateji ve Bütçe Komitesi Başkanı Enders Wimbush, Kongre’de yaptığı açıklamada, Çin’e kısa dalga yayınlarının son yıllarda ölçülemediğini, ancak Çin toplumunun İnternet’i en çok kullanan toplumlardan biri olduğunu söyledi. Wimbush, Çin’e yönelik kısa dalga yayınlarının bundan böyle Hür Asya Radyosu tarafından yapılacağını belirtti. Hür Asya Radyosu’nun daha iyi frekanslara sahip olduğunu söyleyen Wimbush, Çince yayınlarının kesilmediğini, sadece gözden geçirildiğini kaydetti.

Kesintiler yürürlüğe girerse Amerika’nın Sesi Çince Yayın Bölümü’nde 45 kişi işini kaybedecek – bu %57’lik bir kesintiye tekabül ediyor. Çince Yayın Bölümü çalışanları, Çin hükümetinin resmi Xinhua haber ajansı, CCTV televizyonu ve Günlük Halk Gazetesi yayınları için iki yılda yedi milyar dolar ayırdığını söylüyor.

2012 bütçesine göre Amerika’nın Sesi Türkçe yayınlarında bir değişiklik öngörülmüyor.


XS
SM
MD
LG