Erişilebilirlik

Hangi Film Müziği Oscar Alacak?

  • Adam Phillips

Hangi Film Müziği Oscar Alacak?

Hangi Film Müziği Oscar Alacak?

Oscar dönemi geldiğinde herkesin en çok merak ettiği, en iyi film, en iyi yönetmen, ve en iyi kadın ve erkek oyuncu ödüllerini kimlerin alacağıdır. Ancak bir filmin başarısına en çok katkıda bulunan faktörlerden biri de müzikleridir

Sinema görsel bir şölen olsa da bir sinema yapıtının mesajını iletmede kilit rol oynayan unsurlardan biri filmin orijinal müziğidir.

Oklahoma’daki Tulsa Üniversitesi’nde sinema ve müzik profesörü olan Joseph Rivers’a göre, Steven Spielberg’ün İngiltere’nin kırsalında geçen War Horse, Savaş Atı filminin müzikal teması, müziğin mekan hakkında izleyiciler üzerindeki etkisini aktarmada nasıl rol oynadığının iyi bir örneği. Uzman şunları söylüyor: ”Savaş Atı’nda bu etki aralıksız armoniler, uzun orkestrasyonlar, melodik çizgiler, armonilere eklenmiş folk melodileriyle sağlanıyor.”

Savaş Atı’nın müziklerini, beş Oscar ödüllü besteci John Williams hazırlamış. Filmin müziği, en iyi orijinal beste dalındaki beş adaydan biri.

Williams, çizgiromandan uyarlama Tintin’in Maceraları için yaptığı besteyle de kez en iyi beste dalında aday.

Berklee Müzik Okulu’nun film bestesi bölümü başkanı Daniel Carlin, Tintin’in müziğinin başarısının heyecan unsuruna bağlı olduğunu söylüyor: ”John Williams, boşlukları çok iyi kullanan usta bir besteci. Örneğin silah sesi, çarpışma gibi anların sesleri için boşluk bırakıp sonra kendi bestesiyle söylemek istediğine devam ediyor. Oysa birçok besteci filmdeki diğer seslerle rekabet etmeye çalışır. Bence Tintin’in bestesi Savaş Atı’nınkinden daha başarılı.”

Tinker Tailor, Soldier Spy’ın bestecisiyse Alberto Iglesias. Profesör Joseph Rivers, Iglesias’ın Soğuk Savaş’ın gerginliğini ve dönen entrikaları besteye aktararak Oscar adaylığını hakettiğini söylüyor: ”Iglesias filmin atmosferini kusursuz şekilde yansıtıyor.”

Hollywood bazen de izleyicileri etkilemek için klasik sanattan yararlanıyor.

Daha önce sekiz Oscar adayı filmin müziklerini besteleyen Wendy Blackstone, Howard Shore’un Paris’te bir tren istasyonunda yaşayan bir çocuğun öyküsünü anlatan Hugo’da minimalist bir yaklaşım sergilediğini söylüyor: ”Bu tür müziğin öncüleri Terry Riley, Phillip Glass gibi sanatçılardı. Bestede birbirinin tekrarı olan bölümler var, bunlar sakinleştirici bir etki bırakıyor.”

Blackstone, bestecinin tarzı ne olursa olsun her zaman yönetmenin vizyonunu yansıtmak zorunda olduğunu söylüyor: ”Müziğin parladığı anlar vardır. Ancak bazen de müzik aradan çekilmeli, duyulmamalıdır.”

Birçok eleştirmen The Artist filminin müziklerini yazan Fransız besteci Lodovic Bource’un En İyi Orijinal Beste dalında Oscar heykelciğini kucaklayacağı görüşünde. 1920‘lerin sonu, 30‘ların başında geçen film, sessiz sinemanın altın çağının sona erişini ve sesli filmlerin yükselişini anlatıyor. Bource’un bestesi filmin duygusallığını yansıtıyor.

Daniel Carlin The Artist gibi bir filmin bir bestecinin en büyük hayali olduğunu söylüyor: ”Çok sayıda bestecinin fırsat bulsa böyle bir projeye ücret bile almadan katkıda bulunmak isteyeceğine eminim. Sessiz film olduğu için diyaloglar, tren çarpışmaları, kapı çarpmaları, silah sesleri, otomobil kovalamacalarının gürültüsüyle uğraşmak zorunda değilsiniz. Ancak bir besteci olarak müziğiniz tüm çıplaklığıyla ortada. Hata payı yok. The Artist’in müziğini besteleyen sanatçı son derece dikkatli şekilde, işin kolayına kaçmadan, izleyicilerin eski müzik dinliyor hissine kapılmasına meydan vermeden dönemin havasını yakalamayı başarmış.”

XS
SM
MD
LG